TALLER DE METEOROLOGIA

L'ATMOSFERA


A classe vam fer 4 experiments del tema de l'Atmosfera, que eren aquests: 
1. Al primer experiment, vam observar que quan tens una espelma a un plat amb aigua i la tapem amb un got de vidre, l'espelma s'apaga i com no en té oxigen, xucla l'aigua posant-la dins el got.
Resultado de imagen de experimento vela vaso agua

2. Al segon experiment, vam demostrar que l'aigua no podia passar per l'embut a una ampolla per culpa de la plastilina que vam fer servir per tancar els forats i fer el buit. Això era perquè quan es diu que les coses estan buides, no ho estan realment: estan plenes d'aire, i per això, com que la plastilina feia de barrera per a que no surti l'aire, l'aigua no podia entrar.
Resultado de imagen de agua embudo plastilina"

3. Al tercer experiment, vam observar que si poses una boleta de paper a la boca d'una ampolla i bufes, la boleta surt perquè, com he dit abans, l'ampolla esta plena d'aire i quan bufes surt l'aire que sobra. 
Experimento infantil de una bola en el cuello de la botella paso 4

4. Per últim, al quart experiment, el Cesc ens va fer omplir un globus d'aire a dins d'una ampolla amb un foradet. Ens va explicar que quan ell tapava el foradet l'aire no podia sortir i per tant el globus no es podia omplir d'aire, però quan no el tapava, l'aire que ocupava aquell espai s'escapava pel foradet i el globus s'omplia d'aire.



EL SOL
L'altre dia a classe vam fer altres 4 experiments, que eren:

ALBEDO:
L'experiment de l'Albedo consistia en que agafàvem un globus de color negre i si feiem que la llum del sol li apuntés, el globus explotava. En canvi, si feiem això amb un globus de color blanc o groc (colors clars), no explotaven.
ARC DE SANT MARTÍ:
El segon experiment que vam fer es va basar en agafar un CD i colocar-lo de manera que es veiés l'Arc de Sant Martí. Això es fa possant-hi un paper en un lloc on toqui el sol i colocant-hi el CD d'una manera en la que es vegi l'Arc de Sant Martí
PER QUÈ EL CEL ÉS BLAU?:
La llum que arriba del sol és blanca perquè conté la barreja de tots els colors. Quan aquesta llum blanca travessa l'aire de l'atmòsfera, el color blau es desvia i fa que el cel es vegi de color blau. A casa vam fer un experiment on l'aigua simulava l'aire (els dos són transparents) i unes gotes de llet, blanca, simulaven la llum. Quan vam barrejar les dues coses, l'aigua es va veure blava.
PER QUÈ FA FRED ALS POLS?:
Als pols fa fred perquè la llum del Sol apunta cap al centre de la Terra i com els pols o estan molt a dalt o molt a baix, no els arriba la calor. Com més directes són els raigs de sol, més escalfen.

LA PRESSIÓ
L'altre dia a classe de socials, el Cesc ens va explicar 3 coses més amb els experiments:
ES MOUEN SENSE TOCAR:
El primer experiment que vam fer a classe aquell dia va ser bastant curiós. Vam col·locar a la taula dues llaunes i vam bufar en mig. El que va passar va ser que es van ajuntar per ocupar l'espai pel que havia marxat l'aire que havíem bufat.
FORÇA DE LA PRESSIÓ:
Al segon experiment agafàvem un gerro, dos ous ferrats, alcohol i un encenedor per fer que l'ou entrés sol al gerro per la pressió. Ho feiem mullant l'altre ou en alcohol, encenent-lo i ficant-lo dins del gerro i l'ou que sobra col·locant-lo damunt. L'ou entra perquè el foc consumeix l'aire de l'interior del gerro i el buit s'ha d'ocupar d'alguna manera.
LA PRESSIÓ ACTUA EN TOTES DIRECCIONS:
Aquest experiment consistia en agafar un got ple d'aigua i un posagots i colocar-los d'una manera en que l'aigua no hi caigui al terra quan l'hem girat. La forma de que passés això era posant-hi el posagots dammut del got ple pressionant-lo i després, quan l'hem girat, deixem de presionar: Veurem com el posagots no hi cau per la pressió, que com hem vist, actúa en totes direccions.



OBSERVATORI METEOROLÒGIC

El meu company Diego i jo vam construir una Veleta i ens va quedar força bé.


La Veleta serveix per saber la direcció del vent.

El que vam necessitar per fer la veleta, va ser:
· Un llapis amb goma a la punta
· Una carpeta de Manila
· Una xinxeta
   Plastilina
  Unes tisores i pegament de barra
· Un plat de paper
· Una palleta

El primer que vam fer va ser la fletxa, tallant la carpeta de Manila en forma de triangle. El següent va ser la base de plastilina damunt del plat de paper on, amb el que sobrava de plastilina, vam indicar els punts Cardinals. Com a tercer pas,  vam tallar 1cm de la palleta a un costat i, a l'altre, la vam treure la part articulada. Vam puntxar la palleta a la goma del llapis a través de la xinxeta i el vam clavar a la base de plastilina. Finalment va quedar així, com a les fotos:



TEMPERATURA
LA LLAUNA SALTARINA:
Jo crec que no es cremarà, però xuclarà l'aigua i entrarà dins de la llauna.
El que he pensat, hem vist que no era veritat. El que realment va passar, va ser que es va aixecar. Això va passar per culpa del calor. Quan la llauna es calentava, es produïen més partícules d'aire, i com més n'hi havien, més volien sortir. Per això la llauna saltava.
LA CAPSA MÀGICA:
No en sé molt bé que en passarà, però en crec que l'espelma que està agafant s'apagarà.
En realitat, el que va passar va ser que la flama es va moure cap a dins del forat o cap a fora, depén de quin.
LA HUMITAT
LA LLAUNA QUE SUA:
Vam agafar una llauna buida i li vam posar gel i sal, perquè la sal desfà el gel. El que va passar va ser que la llauna suava! Aquest fet va succeir gràcies a que les parets de la llauna es van començar a refredar i per això, l'aigua en estat gasós del voltant es va tornar líquida, que es com es veu la suor.
LA PINYA COLADA:
La natura és molt savia, per aquesta raó la pinya sap quan ha de tancar-se per protegir el fruit de les pluges. Ho hem demostrat amb aquest experiment. Hem agafat una pinya oberta, i l'hem deixat 24 hores a un bol amb aigua. Es va tancar.
NÚVOLS
NÚVOL DINS DE L'AMPOLLA:
Amb una ampolla, alcohol i una bomba de pressió vam elaborar un núvol. Això va ser degut a que la pressió crea més mol·lècules d'aire i quan surt el tap, de sobte surten tantes mol·lècules que baixa la temperatura dins de l'ampolla i es crea un núvol.

Comentarios

  1. mirem un dia per què no es veu la imatge del tercer experiment, s'ha de fer insertant no espot fer còpia i pega

    ResponderEliminar
  2. faltarien alguns experiments, com que el penell té moviment hagués estat bé fer un petit video

    ResponderEliminar
  3. la forma com expliques el per què passen les coses que experimentem.......o jo ho he d'explicar millor

    ResponderEliminar

Publicar un comentario